Skip to main content

I disse coronatider har mange fået øjnene op for at køre en lille webshop ved siden af deres arbejde. Det er både spændende og hyggeligt at sende en pakke ud med en hilsen og få gode anmeldelser.

Jeg er selvstændig webdesigner i en broget branche, hvor der til stadighed er mange historier om folk, der er blevet snydt eller lokket til dyre løsninger. Derfor skriver jeg dette for at tænde lys i den skumle baggård. (advarsel: lang artikel)

💰 DRØMMER DU OM AT STARTE EN WEBSHOP? 💰

(sådan starter mange opslag)

Så bør du overveje følgende, inden du tager kontakt til et webbureau, så du ikke betaler for noget du ikke skal bruge.

Hvad skal den kunne?

Udover det indlysende, at kunne modtage betalinger og håndtere fragt, så kunne du måske tænke dig at have en blog tilknyttet hvor du kan skrive om produkter, vedligehold, eller livsstil. Du kunne måske tænke dig at samarbejde med en ven eller andre, og på sigt flere personer som f.eks. ansatte osv. Så er det godt med personlige login til alle. På den måde kan der føres log over hvem der har lavet ændringer på siden. Der er mange andre funktionaliteter, som selvbetjening af booking og formularer for kunderne, hvis du f.eks. er behandler og sælger varer også.

Hvem henvender webshoppen sig til, altså hvilken målgruppe, hvilket segment i befolkningen?

Design, farvevalg, sprogbrug, skrifttyper, billeder og video bruges til at sætte den rette stemning for kunderne. Tænk bare på en fysisk butik du går ind i. De er nøje indrettet til at du som kunde føler dig velkommen og det rette sted så du vil handle. Det samme gælder på en webshop.

Hvordan har du tænkt dig, at den skal se ud og hvad skal den kunne?

Lav en skitse på papir over din forside og andre sider du har i tankerne. Firkanter til billeder og streger til tekst. Det gør det nemmere for dig at forklare webdesigneren hvordan du vil have webshoppen skal se ud og hvad den skal kunne.

Hvad er dine behov i fht. webhotel (performance og administrator-rettigheder)?

En del webhoteller har flere tusind hjemmesider og webshops på samme server og det betyder at de skal dele hastigheden mellem sig og i spidsbelastede tidspunkter kan det påvirke indlæsningshastigheden markant.

Derfor er det vigtigt at du får en serveraftale med et webhotel der sikrer dig en minimumshastighed på din webshop på under 1 sekund.

Din webshops indlæsningshastighed afhænger også om den er fuld af datatunge billeder og video. Det skal webdesigneren optimere. Du kan teste din hjemmesides indlæsningshastighed på www.gtmetrix.com. Folk vil ikke vente mere end 4-5 sekunder på at din webshop er indlæst. Ellers finder de din konkurrent.

Hvad er dit budget og hvad forventer du at få for dine penge?

Tænk på din webshop som en investering. Den vil tjene sig selv hjem over tid. Som en varebil. Køber du en god varebil, kan du køre mange vare ud nonstop, uden værkstedsbesøg. Køber du det billigste du kan finde, kan du med stor sandsynlighed forvente nedetid og værkstedsbesøg der hæmmer din indtjening.

Din webshop vil med tiden stige i værdi parallelt med succesen. Du kan derfor sælge din webshop når den kører godt og har et godt kundegrundlag.

Hvad med sikkerhed mht. uønsket adgang og persondata?

Det er et lovkrav at du har en persondatapolitik, såvel som handelsbetingelser på din webshop. Derudover er det godt at have et sikkerhedssystem der overvåger brugeradgang, så du ikke lige pludselig mister adgang og herredømme over din webshop.

Fragtaftaler og betalingsløsning.

VISA, MobilePay, PayPal, Dankort?

PostNord, GLS, Bring, DAO?

Fremtidsperspektiv?

Det er vanskeligt at spå om din webshop bliver en succes og om du får behov for at lægge flere produkter ind og oversætte til tysk, svensk eller andet. Derfor, få en løsning der kan skaleres.

Det kan måske være fristende at købe en webshop til < 5000kr, eller på abonnement, men læs forretingsbetingelserne grundigt igennem. Ved de hvad de laver og forstår de dine ønsker og behov. Kan din webshoppen skaleres i takt med at den udvikler sig eller er du låst i en rigid forretningsmodel eller med specielt udviklet webshoppen som ingen kan arbejde videre på.

Vær sikker på at du ejer hele hjemmesiden og indhold. At du frit og når som helst kan skifte webhotel og webbureau uden urimelige gebyrer.

Og så vil jeg anbefale dig at få bygget din webshop på et system som har flere år på markedet og som er gennemtestet af millionvis af brugere og stadig bruges af mange. På den måde kan du altid finde en ny samarbejdspartner rundt om hjørnet hvis du skulle få brug for det.

Jeg vil anbefale dig at starte med WordPress som fundament for din webshop. Det er gratis at bruge, gennemtestet, gratis at opdatere og du kan finde 50.000+ udvidelser til dit system, både gratis og licensbaseret.

1/3 af verdens webshops og hjemmesider er bygget med det, og det bliver hele tiden udviklet, forstærket og forbedret.

Jeg bruger systemet til mine kunder, og fortæller dem ligeud, at det de betaler mig for, er min arbejdstid. Resten er gratis.

Thomas Eriksen

Administrator | Webdesigner