Titlen er inspireret af Tove Ditlevsens “Man gjorde et barn fortræd”, men hvad er meningen?
Brugeroplevelse. Usability. User experience. UX design. Kært barn har mange navne. Det handler om at give sine besøgende en god oplevelse inde på sin hjemmeside. På samme måde som man vil indrette sit butikslokale, sit hjem m.m. Hvor søgeoptimering handler om at blive synlig i den enorme gågade der kaldes Google, handler brugeroplevelsen om at få folk til at føle sig trygge. Tryghed er det basale behov der skal til, for at man er nysgerrig overfor noget nyt. At købe noget nyt, eller at prøve noget nyt, f.eks. en ny livsstil (rygestop, mere motion, kostomlægning osv.). Hvis alt roder og en orange pære blinker, så er det langt sværere at finde sig tilpas, end hvis der er en harmonisk atmosfære. Det gælder for butikker og det gælder for hjemmesider og webshops.
“Søgeoptimering handler om at blive synlig i den enorme gågade der kaldes Google”
Et harmonisk design
Et harmonisk design hjælper til at man kan danne sig et hurtigt overblik. Harmoni er balancen mellem kontraster. Lys / mørke, indhold / mellemrum, bevægelse / stilstand, resonans / dissonans. Ethvert design går her en balancegang, mellem at være kedeligt kontrastløs og forstyrrende kontrastfyldt.
Min designlærer sagde, at et godt design indeholder et område, hvor øjnene kan hvile sig, men også et sted hvor øjnene drages. Dette spændingsfelt vækker en interesse hos beskueren. Denne interesse, eller nysgerrighed, er vejen mellem afsender og modtager.
Giver man sit publikum en dårlig oplevelse, vil de sansynligvis ikke vende tilbage og al søgeoptimering er spildt, hvilket kan være en bekostelig affære.