Skip to main content

Du har lavet SEO, enten selv eller betalt dig til det. Folk kommer ind på din hjemmeside, og så er det du tror at det hele bare kører.

Som Bilka eller IKEA?

Men det gør det ikke nødvendigvis. For kan dine besøgende finde det de leder efter? Du har kigget mange gange på din hjemmeside og kender den til bunds. Men forestil dig at du kommer ind et nyt sted og skal betjene dig selv. Ligesom i IKEA eller Bilka. Du skal finde alle varerne selv, ved hjælp af skiltning, og du skal finde vej igennem butikken, og du skal til sidst selv scanne varerne og betale. Kan du huske første gang du skulle alt det? Var det nemt eller var du usikker? Måtte du spørge om hjælp?

Det er det samme med en hjemmeside. Og så ikke. For du kan forlade webshoppen nemt. Bare teleportere dig til en ny butik ved at skrive www.et-eller-andet.dk, det kan du ikke i f.eks. IKEA.

Derfor er det vigtigt at du holder dine besøgende interesseret og det gør du ved et indbydende og brugervenligt design, sammen med en positiv værdiopfattelse enten v.h.a. gode tilbud, sjældne varer eller det gode formål.

Brugertests

Få testet din hjemmeside. Få en gennemgang af din hjemmeside eller webshop med rigtige testpersoner udvalgt fra din målgruppe og lad dem forsøge at gennemføre de 5 vigtigste tasks. F.eks. “bestil et par blå bukser str. medium og få dem sendt til en pakkeshop i nærheden af din adresse”, “brug søgefunktionen til at finde kokkekniven M.A.C. 25cm”, “Find, udfyld og indsend returneringsformularen”, “Find kundesupport på hjemmesiden og find et svar på følg. problem (…)”

Testpersonerne vil blive optaget med lyd og video og du vil kunne se deres reaktioner over design og opsætning.

Du vil blive overrasket over hvad du finder.

Hvorfor kan vi ikke selv gøre det? Fordi vi har kigget på vores egen hjemmeside alt for ofte til at kunne være objektive.

Vil du have kende din hjemmeside til bunds, kan du bare tage kontakt.

Thomas Eriksen

Administrator | Webdesigner